Franczyza w praktyce

Franczyza w praktyce

O prowadzeniu franczyzy, najczęstszych pytaniach, wątpliwościach i planach na przyszłość rozmawiamy z Wojciechem Goduńskim właścicielem firmy Wojtex, która jest operatorem marek Biesiadowo, Crazy Piramid Pizza, Western Chiceken i Rybkodajnia.

Kiedy pojawił się pomysł na uruchomienie sieci franczyowej?

Początki naszej działalności sięgają 2007 roku. Wtedy otworzyliśmy pizzerię Biesiadowo w Aleksandrowie Łódzkim. Nasz lokal cieszył się ogromną popularności i mimo sali na ponad 200 osób zdarzały się dni, w których klienci musieli czekać na wolny stolik. Sukces ten zwrócił uwagę osób, które chciały otworzyć biznes jak nasz. Powstało pięć nowych lokali w Łodzi, które były uruchomione przez zewnętrznych inwestorów z naszą pomocą. Jednak nie był to jeszcze etap franczyzy. Ten rozpoczął się z końcem 2008 roku. W 2009 roku uruchomiliśmy hurtownię, która zaopatrywała naszych franczyzobiorców w artykuły spożywcze i sprzęt. W chwili obecnej na terenie kraju działa już ponad 120 lokali a tylko w przeciągu pierwszego tygodnia stycznia podpisaliśmy trzy umowy na prowadzenie lokali pod szyldem Biesiadowa.

Co należy zrobić aby przystąpić do Państwa sieci?

Podstawowym kryterium jest posiadanie lokalu. W zależności od wybranej sieci lokal powinien mieć minimum 40-70 m2. Lokal może być własnością franczyzobiorcy bądź też może być wynajęty najlepiej na okres minimum 3 lat, ale nie jest to wymogiem. Następnie w siedzibie naszej firmy podpisywana jest umowa, na czas nieokreślony. Kolejnym krokiem jest otrzymanie wszystkich wymogów technologicznych i zgody Sanepidu na prowadzenie działalności gastronomicznej. Po tym procesie franczyzobiorca umawia się z nami na dostarczenie sprzętu oraz zatowarowania i już można otwierać swój lokal. Od naszych partnerów nie wymagamy doświadczenia w prowadzeniu działalności gastronomicznej. Dla nas najważniejsze są zaangażowanie oraz chęć do działania.

Z jakimi kosztami wiąże się inwestycja w Państwa koncept?

Nasze marki charakteryzują bardzo przystępne warunki współpracy. Początkowy koszt inwestycji zaczyna się od 20 000 zł w przypadku konceptu Rybkodajnia  i lokalu o powierzchni 40 m2 bądź 34 000 zł jeżeli franczyzobiorca zdecyduje się na przyczepę gastronomiczną, Jest to koszt w pełni wyposażonej przyczepy, która staje się własnością naszego partnera. Przy koncepcie Western Chicken koszty zaczynają się od 30 000 zł i lokalu 40 m2. Przy Biesiadowie i Crazy Piramid Pizza należy liczyć się z kosztami inwestycji od 42 000 zł przy założeniu lokalu o powierzchni 70 m2. Od naszych partnerów pobieramy co miesięczną opłatę franczyzową w wysokości 800 – 1000 zł miesięcznie. Nie pobieramy opłaty marketingowej i licencyjnej.

Co po za know how, oraz dostępem do hurtowni otrzymuje od Państwa franczyzobiorca?

Franczyzobiorcy otrzymują przede wszystkim możliwość prowadzenia własnej działalności pod rozpoznawalną i lubianą marką. Nasi partnerzy po za know how otrzymują od nas pakiet bezpłatnych szkoleń prowadzonych dla właścicieli oraz personelu organizowanych w naszym specjalnie przygotowanym centrum szkoleniowym. Dodatkowo każdy franczyzobiorca objęty zostaje pomocą jednego z naszych doświadczonych menadżerów, który pomaga rozwiązać każdy problem. Warto również wspomnieć, że każda osoba, która podpisuje z nami umowę dostaje możliwość zamawiania w naszej specjalistycznej hurtowni, która oferuje artykuły spożywcze oraz sprzęt znanych i renomowanych marek w konkurencyjnych cenach.

Jak szybko franczyzobiorcy mogą spodziewać się zwrotu inwestycji?

Odpowiedź na to pytanie jest dość trudne. Wynika to z wielu zmiennych takich jak rynek, lokalizacja, konkurencja, pracownicy oraz nastawienie samych właścicieli do prowadzenia biznesu. Możemy jednak przyjąć, że zwrot inwestycji odnotowujemy po około 3 , maksymalnie 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności. Zdarzają się również lokale, które jeszcze szybciej notują zwrot początkowej inwestycji.

O co najczęściej pytają przyszli franczyzobiorcy?

Pojawiają się pytania dotyczące sprzętu, wystroju wnętrza oraz samych zasad współpracy. Często również pojawiają się o to jakie osoby zatrudnić, na jakich zasadach, jak rozwijać swoją działalność, a także o to jak radzić sobie z konkurencją i promocją lokalu. Na wszystkie te pytania odpowiada nasz doświadczonych menadżerów, osób związanych z marketingiem oraz szkoleniowców dzięki czemu jesteśmy w stanie odpowiedzieć na każde pytanie i pomóc naszym przyszłym partnerom podjąć decyzje o prowadzeniu własnego lokalu pod naszym szyldem.

Jakie mają Państwo plany na rozpoczynający się 2015 r.?

W tym roku planujemy przede wszystkim dalsze otwarcia naszych lokali na terenie kraju. Naszą ofertę kierujemy również w inne rejony świata. Na początku roku udało się nam pozyskać partnera w Wielkiej Brytanii. Wciąż również poszukujemy Masterfranczyzobiorców, którzy będą promować naszą ofertę na rynkach zagranicznych. W planach mamy również uruchomienie kolejnego konceptu gastronomicznego, ale ta tą  chwilę nic więcej nie mogę powiedzieć na ten temat.